Tuesday, September 13, 2011

Hati Lembu Masak Rendang - cara cincai, mudah tapi sedap!



Bahan2:
½ kg hati lembu – dipotong
2 cawan pati santan / kalau takde, letak 1 kotak santan, aku pakai santan kara, sedap.
½ cawan kerisik
Garam secukup rasa
Daun kunyit
Air asam jawa


Bahan2 utk dikisar:
5 ulas bawang merah & bawang putih
3 senduk cili boh (kalau nak pedas, letak lebih lg)
3 batang serai
1 cm lengkuas
2 cm halia
1 cm kunyit hidup / kalau takde, letak je kunyit serbuk




Cara2:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan2 dikisar hingga wangi & cili merah tu masak.
2. Masukkan air asam jawa. Kacau sebati.
3. Masukkan hati. Kacau sekejap. Hati ni tak perlu dimasak terlalu lama. Nanti jadi liat pulak.
4. Masukkan santan dan masak hingga pekat.
5. Akhir sekali masukkan kerisik dan garam secukup rasa.
6. Last sekali, jgn lupa masukkan daun kunyit. Barulah bau dia lg menusuk.

SIAP!

Cara masakan rendang ni boleh jugak diaplikasikan pada masakan rendang utk ayam, daging, kerang & sebagainya.

p/s: Ni lauk berbuka yg aku masak sebelum balik kampung utk raya hari tuh. Pantas je masak, zass zasss zasss, siap! :)

3 comments:

  1. lepas nih blh refer kat sini....
    nampak sgt2 selera lah...

    tq..tq...

    ReplyDelete
  2. x penah lg buat hati masak rendang..nk try jugaklah. thanks for the idea =)

    ReplyDelete
  3. salam dik...rajin masak..favourite akak tu..jom ke blog akak plak...

    ReplyDelete